اگر در نظر داشته باشیم که خوشنویسی اسلامی و ایرانی براساس قالبها و قواعد و نظامهای بسیار مشخصی شکل میگیرد و هر یک از حروف قلمهای مختلف از نظام شکلی خاص، و تا حدود زیادی غیرقابل تغییر، برخوردارند. آنگاه درمییابیم که ایجاد قلمهای تازه یا شیوههای شخصی خوشنویسان بر مبنای چه ابداع و رعایت حیرتانگیزی پدیدار میشود. در خوشنویسی اندازه هر حرف و نسبت آن با سایر حروف با دقت بسیار بالایی معین شدهاست و هر حرف به صورت یک «مدول» ثابت درمیآید که تخطی از آن بهمنزله نادیده گرفتن توافقی چندصدساله است که همیشه میان خوشنویس و مخاطب برقرار بوده و با رضایت طرفین حاصل میآمدهاست. حتی ترتیب شکل کلمات نیز براساس مبانی مشخصی تعیین میشده که در «رسمالخط»ها و «آدابالمشق»ها از جانب استادان بزرگ تنظیم و ارائه شدهاست. قرارگیری کلمات نیز- یعنی «کرسی» – هر سطر هر چند نه به صورت کاملاً پیشبینی و تکلیف شده – که ناممکن بودهاست – اما بهشکل «سلیقه مطلوب» زمینه زیبایی شناختی پیشنهادی خاص خود را دارا بودهاست.
seyed-mostafa-hoseini-3
هنر خوشنویسی :
نوشتن در زندگی همه افراد جزء جدانشدنی است. بسیاری از افراد داشتن دست خط زیبا را نشانه تحصیلات عالیه و سطح بالای سواد می دانند. به این معنا که تصور می کنند افرادی که مطالعه بالایی دارند و به طور مداوم در حال نوشتن دانسته های خود هستند، از دست خط زیباتری برخوردارند.به عبارت دیگر، نوشتن مداوم موجب تمرین دست خط می شود. بنابراین پس از مدتی به طور خودکار خط آنها زیبا می شود. اما این تنها یک نظریه است و اگر بخواهیم به طور علمی به این قضیه نگاه کنیم، هیچ گاه زیاد نوشتن با زیبایی خط ارتباطی نداشته است. در واقع با نوشتن مداوم هیچ گاه خط زیبا نمی شود. بلکه تمرین مناسب و رعایت اصول درست نوشتن است که به دست خط زیبایی می دهد. خط و قلم زمینه های مناسب برای آگاهی هر چه بیشتر افراد به اصول و قواعد خوش خطی را بوجود آورده که به جرات می توانیم بگوئیم آموزشهای ارائه شده توسط آموزشگاه خط و قلم از هر حیث متفاوت و برای تمامی سنین قابل استفاده خواهد بود.
- ۹۸/۰۸/۱۲